Finnboat-jäsenyritysten
tuote- ja palveluhaku

Moottoreissa huima kehitys

Venemoottoreiden kehitys on ollut huimaa etenkin viime vuosikymmenellä. Vanhanaikaiset, savuttavat, rämisevät kaksitahtiset perämoottorit alkavat olla jo historiaa, sillä nelitahtisuus ja uusi kaksitahtitekniikka valtaavat alaa erittäin voimakkaasti. Myös sisämoottoreissa ja sisäperämoottoreissa on tapahtunut merkittävää kehitystä, vaikka niiden tekniikka on vieläkin melko perinteistä. Uutta moottoria havittelevan kannattaa tänä päivänä satsata uuteen tekniikkaan, sillä moottoreiden polttoaineenkulutus, saasteettomuus ja käynnin tasaisuus ovat nykyajan valtteja. Uusi moottori on pitkäaikainen investointi ja nykyaikaisen koneen arvo säilyy entistä paremmin.

Nykyisin myytävistä perämoottoreista jo noin puolet on nelitahtisia. Nelitahtinen perämoottori on matalilla kierroksilla kaksitahtista äänettömämpi, mutta matkavauhdilla ja huippunopeudella melutaso on molemmilla moottorityypeillä samaa luokkaa.

Nelitahtinen perämoottori ei vaadi polttoaineen sekaan öljyä, kuten kaksitahtinen ja siksi se savuttaa jonkin verran vähemmän kuin kaksitahtinen. Nelitahtisen huonoja puolia ovat kuitenkin paino ja hinta. Nelitahtinen kone maksaa noin 30 prosenttia perinteistä kaksitahtista enemmän. Perinteiseen kaksitahtiseen verrattuna nelitahtikone on kuitenkin noin 30 prosenttia, alhaisilla kierroksilla jopa yli 50 prosenttia vanhaa kaksitahtista taloudellisempi.

Uusinta uutta ovat kuitenkin suorasuihkutuksella varustetut kaksitahtiset perämoottorit. Ne ovat käytännössä yhtä taloudellisia kuin nelitahtikoneetkin, mutta painavat selvästi nelitahtikoneita vähemmän. Myös niiden käyntiääni ja käynnin tasaisuus on verrattavissa nelitahtikoneisiin. Niin on valitettavasti myös hinta, joka samalla tasolla kuin nelitahtikoneilla. Uusimmissa kaksitahtikoneissa öljyä ei enää lisätä polttoaineeseen, vaan voitelusta huolehtii automatiikka, useimmiten nykyaikainen tuoreöljyjärjestelmä. Suorasuihkutustekniikka on tullut perämoottoreihin yhä tiukentuvien päästömääräysten takia.

Perinteisiä kaksitahtikoneitakaan ei kannata hyljeksiä. Ne savuttavat hieman enemmän kuin uuden tekniikan koneet ja kuluttavat selvästi enemmän polttoainetta. Vähän ajavalle tällä ei kuitenkaan ole merkitystä ja hintaero tasoittuu vasta silloin, kun moottorilla ajetaan useita kymmeniä tunteja kesässä.

Sisäperämoottorit, joissa moottoriosa sijaitsee perälaudan sisäpuolella ja voima välitetään veteen vetolaitteen kautta, ovat poikkeuksetta nelitahtimoottoreita, mutta pääosin vanhanaikaisia. Uusiin bensakoneisiin saa nykyisin polttoaineensuihkutuksen, mutta kaasutinmoottoreita on myynnissä edelleen.

Sisäperämoottorin huono puoli on perämoottoriin verrattuna noin kaksinkertainen paino. Saman tehomäärän saa kuitenkin noin 30-40 prosenttia perämoottorin hintaa halvemmalla.

Edullisimmillaan sisäperämoottori on dieselkäyttöisenä. Vastaavan tehoinen dieselmoottori maksaa kuitenkin tuplasti enemmän kuin bensakone tai perämoottori ja painoa on vielä bensakonettakin enemmän. Uusimmissa dieseleissä on sekä turbo- että mekaanisia ahtimia, joilla saavutetaan erittäin hyvä suorituskyky. Bensakäyttöisten sisäperämoottoreiden hinnat alkavat alle 10000 eurosta ja 260-hevosvoimainen diesel maksaa jo noin 30000 euroa.

Sisämoottoreita on Suomessakin kaupan yli 20 merkkiä. Niiden tyypit ja hinnat vaihtelevat suuresti alkaen yksisylinterisestä 10-hevosvoimaisesta koneesta yli 1000-hevosvoimaiseen voimalaitteeseen. Pääsääntöisesti kaikki sisäkoneet ovat dieseleitä. Hinnat alkavat vajaasta 4000 eurosta ja ylärajaa ei ole. Moottorit ovat yleensä työkoneissa tai teollisuudessa käytettyjä perusmoottoreita, jotka on muunnettu merikäyttöön.

Oli moottori mikä tahansa, valmistajan antamia tehosuosituksia ei saa ylittää. Veneen ominaisuudet saattavat loppua kesken ja vene voi muodostua vaaralliseksi. Toisaalta tehosuosituksia ei kannata alittaakaan, silloin vene ei toimi tarkoitetulla tavalla.

Uppoumarunkoinen vai liukuva vene?
Vene tarpeen mukaan
Avoveneet
Keski- ja takakajuuttaveneet
Retkiveneet
Matkaveneet
Moottoreissa huima kehitys
Mitä maksaa?
Veneen hinta
Tärkeää muistaa

Sivun alkuun


Keski- ja takahyttiveneet ovat mainioita retki- ja yhteysveneitä, joissa pystyy myös nukkumaan. ne tarjoavat hyvän suojan tuulelta ja sateelta. Vauhtia antaa yleensä perämoottori. Tässä on Flipperin malli 630 CC.

Tiiskeri on jo usean vuosikymmenen ollut arvostettu venemerkki Suomessa. Sen ominaisuuksiin ja laatuun luottavat myös monet viranomaiset. Yli kymmenmetrinen vene kaipaa jo kahta isoa dieselmoottoria ja hinta nousee yli 170000 euron.