Sök efter produkter och tjänster

20.02.2014

Vene 14 Båt resulterade i fler affärer inom försäljningen av båtar och utrustning

Enligt företagen inom båtbranschen har försäljningen av båtar och utrustning börjat återhämta sig. Flera säljare såg tecken på en livligare efterfrågan på båtmässan.

Christoffer Tigerstedt som jobbar på Waltic-boatcenter och marknadsför båtar och båttillbehör berättar att Waltics försäljning på mässan Vene 14 Båt som slutade på söndagen var rekordartad. Även Jussi Sepponen, vd för Mercury Marine Finland, är nöjd med motorförsäljningen som de nya modellerna satt fart på.
- Marknaden är inte som förr, utan nu finns det efterfrågan på nyheter, alltså båtar som konstruerats för den här tiden.

- Vi hade så många intresserade köpare i vår monter att vi på allvar måste överväga om bryggan som vi byggt i vår monter skulle klara av besökarnas vikt. Den höll, och nu har vi fyrdubbelt fler potentiella kunder än i fjol, berättar Henrik Thelen, vd för XO Boats. En positiv överraskning enligt Thelen var också att mässan blivit betydligt mer internationell. Det syntes i montern, och XO fick bra kontakter med köpare i grannländer. Satsningen på säljare som talar ryska och estniska lönade sig.

Stor efterfrågan på begagnade båtar

Blue Ocean Oy är ledande förmedlare av begagnade båtar i Finland. Vd Stig Nordblad berättar att man i dag säljer en båt i veckan och att medelpriset rör sig kring 140 000 euro. Det är inte lätt att sälja nya båtar men efterfrågan på begagnade båtar är stor. - Det veritabla raset i priserna på begagnade båtar har nått botten. Det går inte längre att skaffa en segelbåt billigare än så här, säger Nordblad. Blue Oceans saldo från båtmässan var en såld testbåt och en annan affär som nästan blev av.

Anders Kurtén från Fiskars Boats är produktutvecklingschef för Buster-båtar och mycket nöjd med efterfrågan på nyheterna på båtmässan. - Försäljningsvolymen var minst på samma nivå som i fjol. Den ökande försäljningen av små båtar tyder på att konsumenterna börjar återfå förtroendet, säger Kurtén.

Mässan ger anskaffningsidéer

Enligt en besökargallup planerar var femte mässbesökare att köpa en motorbåt i år. Sammanlagt 10 procent planerade att köpa en segelbåt. Två tredjedelar av besökarna på båtmässan berättade att mässan kommer att påverka deras kommande anskaffningsbeslut. Besökstiden på mässan var tre och en halv timmar i genomsnitt.

Janne Salonen från Joonaslokki, en importör av båttillbehör i Nystad och på Kimito, väntar redan på följande mässa eftersom handeln i montern var märkbart piggare i år.

- Jag har deltagit i mässan omkring tjugo gånger, och skillnaden mot tidigare år var enorm. Det beror mycket på de nya produkterna. Även i år besökte tiotusentals personer båtmässan. Utan mässan skulle det inte vara möjligt för oss att lansera nyheter i en lika stor skala.

Den tio dagar långa mässan Vene 14 Båt som avslutades i söndags besöktes av 69 000 personer. Över 90 procent av besökarna var nöjda med mässutbudet, och 93 procent berättade att de sannolikt eller säkert skulle besöka mässan följande år. 60 procent av besökarna var från huvudstadsregionen.

Vene Båt är det största evenemanget inom båtbranschen i norra Europa. Följande mässa ordnas 6-15.2.2015 på Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors. I år deltog 383 företag i mässan. Mässan ordnas av Messukeskus på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. Besökargallupen om Vene 14 Båt gjordes av TNS Gallup.

Mer information: Messukeskus, informatör Teija Armanto, tfn 050 376 0804,
Pressbilder från mässan: http://mediabank.messukeskus.com

Upp