Sök efter produkter och tjänster

29.02.2016

Mässan Vene 16 Båt satte nya rekord

På Vene 16 Båt-mässan 12 -21.2.2016 i Messukeskus sökte man upplevelser och väckte båtfebern. Mässan hade under tio dagar 77 000 besökare intresserade av båtliv och vattensport. Antalet besökare ökade med fem procent från i fjol. På mässan deltog 411 utställare vilket är ett rekordantal och till ytan var evenemanget det tredje största under sin historia. Området Nya Vågen bjöd på en rekordstor bassäng och ett rekordantal aktiviteter.

Mässan Vene Båt stärkte sin position som Nordeuropas största och ledande båtevenemang. Båtmässan och dess starkt upplevelsemässiga program föll besökarna i smaken. Den viktigaste orsaken till ett mässbesök var upplevelserna (81 %). Av besökarna kom tre fjärdelar (75 %) för att bekanta sig med aktörer i båtbranschen och söka idéer till framtida anskaffningar (77 %). Enligt TNS Gallups besökargallup var 91 procent av besökarna nöjda med evenemanget och 68 procent av de besökare som kommer att göra anskaffningar i år meddelade att besöket påverkat deras framtida anskaffningsbeslut. Motorbåtar intresserade mest på mässan och 12 procent av besökarna berättade att de planera skaffa en ny motorbåt i år.

På mässan gjordes även affärer

"Alla sex utställningsbåtar på avdelningen har sålts under mässan. Många affärer har gjorts och försäljningen har fördubblats jämfört med föregående år", berättar XO Boats försäljnings- och marknadsföringschef Calle Nyman belåtet. "XO Boats kollektion lämpar sig ypperligt för finländarna, varumärket har blivit bekant och försäljningsarbetet har varit aktivt", räknar Nyman upp som orsaker till framgången.

Mässans segelbåt Jeanneau 349 var såld redan före mässan, men under mässan gjorde man affär med en annan segelbåt. Representanten för Jeanneau, Aquastores verkställande direktör Erkki Kaurinkoski förväntar sig ytterligare affärer direkt efter mässan. "Vi har gett såpass många offerter att jag skulle tro att några av dem leder till affär." I fjol deltog Kaurinkoski i mässan utan segelbåt, nästa år hoppas han kunna ha med sig två båtar till mässan. "Det är viktigt att föra fram varumärket och mässans inverkan på köpbeslutet är betydande." Bavarias representant försäljningschef Jussi Niinimäki från Venemaailma Oy är av samma åsikt. "På mässan kan man göra jämförelser mellan olika båtar och efter dem är det lättare att fatta beslut om ett köp." Niinimäki har även fått offertbegäran på sin segelbåt Bavaria 37.

Nykomlingen inspirerades av mässan

Hong Kong deltog för första gången på mässans tillbehörssida. Målet var att upplysa om den nya sidan för båtliv, som även kommer till butikerna bredvid fiskesidan under våren. "Vi är nöjda att vi kom. Vi fick kunderna upplysta om den nya sektorn, vi samlade även in respons om vad vi borde erbjuda här. På vår avdelning var det båtelektronik och flytoveraller som intresserade besökarna mest, "berättade butikschef Samppa Illman på Hong Kongs avdelning. "Vi gjorde många affärer och fick fram det budskap vi ville, därför kan vi vara nöjda."

Modig satsning på Nya Vågen-området gav nya upplevelser

Nya Vågen Waterexpo presenterade en ännu större bassäng än tidigare på mässan. Den modiga satsningen på området lönade sig, eftersom man i år fick fantastiska upplevelser på mässan. "Bassängen möjliggjorde ännu mer imponerande uppvisningar och tävlingar än tidigare. Bassängen var så stor att man där kunde pröva flera grenar samtidigt - till exempel att dyka, ståpaddla och paddla. I år var vattnet även uppvärmt och därför var det behagligt även för barnen att pröva på visstelse vid vattnet med olika vattenleksaker under familjedagen, "berättar Sami Pitkänen från Pulp Agency som ansvarar för områdets innehåll. "Nya Vågen-området var helt i sin egen klass i år, något dylikt ser man inte på många båtmässor, knappast någonstans i Europa. Bassängen väckte mycket intresse och förundran. Härifrån går det bra att fortsätta utveckla områdets innehåll, nästa år presenterar vi igen något helt nytt. Programmet på Nya Vågen-området har sin egen viktiga betydelse när det gäller att introducera nya vattenhobbyer i Finland. "

TNS Gallup intervjuade under båtmässan 300 mässbesökare.

Mässan Vene 17 Båt arrangeras 10 -19.2.2017 i Messukeskus i Helsingfors. Mässan ordnas av Messukeskus på uppdrag av Finnboat rf.

Mer information om båtmässan: informatör Teija Armanto, tfn 050 376 0804,
www.venemessut.fi

Upp