Finnboat

NEUVOTTELUPÄIVÄT HÄMEENLINNASSA 18 – 20.10.2005 – HUOMIOITA:

Kauppiaat
– purjeveneiden myyntitilastot uusittava ja tehtävä uudet kokoluokitukset. Asiaa pohtimaan työryhmä Juha Hurme, Leif Karlsson, Lassi Hellman ja Mika Lehtonen
– toteutetaan yhteismainonta MTV3:ssa venemessujen edellä (jos ei ole maksanut jäsenmaksuaan 2005, ei voi osallistua). Pyritään siihen, että saadaan 70 spottia yhteensä
– toteutetaan ”Veneilyn Päivä” alan liikkeissä keväällä 2006, mutta ei viikonloppuna vaan joku arki-ilta. Slogan voisi olla ”Suomi vesille – Finland till sjöss”
– atk-peruskoulutus tammikuussa
– Finnboat Business School pitäisi olla muutakin kuin vain venekauppias, esim. tarvikemyyjä, moottorimyyjä, elektroniikkamyyjä jne.
– Jouko selvittää maistraattien kanssa, olisiko alan kauppiailla/valmistajilla tms. uusien veneiden myyjillä mahdollisuus tehdä uusien veneiden rekisteröinti sähköpostitse kuten esim. alv-ilmoitus ja ennakonpidätysilmoitus tehdään
– Jouko pyytää Nordea Rahoituksen lisäksi muilta pankeilta/rahoituslaitoksilta tarjoukset venerahoituksesta. Tärkeitä asioita ovat mm. maksuaika, rahan hinta, joustavuus käytettyjen vakuusarvossa (siis että esim. 20 v vanha purkkarikin on jonkun arvoinen)
– testiversion viimeisimmästä myyntisopimusohjelmasta voi ladata osoitteesta
http://www.t-base.fi/Download/Download.html

 

Osatoimittajat
– Jouko ottaa esille paukkuliivien katsastuksen (pakollisuus ja kuinka usein) veneilyasiain neuvottelukunnassa
– aloitetaan vene-elektroniikan (sis. mittaristot) tukkutoimitusten tilastointi. Kutsutaan Finnboatin toimistoon kokoon työryhmä, joka laatii listan tilastoitavista tuotteista. Ryhmässä voisivat olla mm. Rosenström/Troil Marin, Haverinen/Furuno , Hisinger/Vator ja Malmström/Navsystems. Aluksi voisi tilastoida koko vuoden 2004 myynnin, sen jälkeen tilaston voisi tehdä neljännesvuosittain kuten moottoritilaston (talousalueittain?)
– Huju ja Lampén tutkivat ”pientyöryhmässä”, mitkä kaikki firmat tuovat maahan ilmatäytteisiä liivejä. Jos maahantuojista saa käyttökelpoisen listan, voisi yrittää tilastoida liivien tukkutoimitukset. Tämä tilasto voisi kiinnostaa myös SUH:ia ja/tai Merenkulkulaitosta.
– Osatoimittajien pienimuotoinen tuotenäyttely jokaiseen kevätkokoukseen, maininta näyttelystä + aikaa varattava kokouspäivän ohjelmaan. Lena selvittää kevätkokouksen 2006 paikan ja varaa näyttelylle oman tilan. Jokainen firma voi tuoda paikalle sen verran tuotteita, mitä yksi ihminen pystyy kantamaan. Jokaiselle firmalle esim. yksi pöytä, jonka puitteissa voi ”pelata”. Jokaiselle yritykselle tehdään samanlaiset ja -kokoiset kapalevyt tms. esittelykyltit, jossa ko. yrityksen yhteystiedot ja tuotteet/tuoteryhmät mainittu. Finnboat koordinoi niin, että kaikille tulee samanlaiset/samanarvoiset ja laskuttaa kylteistä omakustannushinnan
– venäläisiä asiakkaita kutsuttava entistä enemmän Helsingin venemessuille, tulkkeja pitää saada useampia paikalle niin, että olisivat koko ajan saatavilla osastoille. Finnboat tutkii asian Suomen Messujen kanssa. Messualueelle enemmän venäjänkielisiä opasteita. Painotettava messumainontaa venäläisissä lehdissä

Telakat
– venemessuilla ym. voisi yhteismainonnassa olla sloganina ”Ammattilaiset vesillä – Proffsen till sjöss”
– Venemyynnin cd-ohjelmaan lisättävä tietokenttä moottoria varten, tietokenttä hintakerrointa varten (esim. myydäänkö säilytystilaa neliöissä vai metreissä jne), ja tietokenttä veneen CIN-koodia varten (tai vanhoissa veneissä runkonumeroa tms)
– testiversion myyntiohjelmasta saa osoitteesta
http://www.t-base.fi/Download/Download.html

Suomi