Finnboat

VAIKKA ET LUKISI MITÄÄN MUUTA TÄNÄÄN….

Julkisuus on tärkeää

Veneily tarvitsee kaiken sen mediahuomion minkä voimme saada. Teemme melkoisen määrän työtä toimitustasolla ja tänäkin vuonna veneily on ollut esillä lähes 500 artikkelissa, kymmenissä radio-ohjelmissa ja monissa TV-ohjelmissa. Tämä ei kuitenkaan aina enää riitä. Kuluttajaa joudutaan herättelemään myös maksetun mainonnan muodossa. Mikään ei voita tässä TV:n voimaa. Siksi liiton hallitus on tehnyt päätöksen käynnistää tänäkin vuonna TV-mainoskampanjan valmistelun. Tämä kampanja lähtee käyntiin tammikuun lopulla ja jatkuu aina venemessujen alkuun saakka. Tarkoituksena on herättää kuluttajat veneilyajatuksiin hyvissä ajoin ennen messuja ja käymään Finnboatin nettisivujen kautta tutustumassa ”venealan ammattilaisiin”. Tämän vuoden kampanja nosti nettisivujemme erillisen kävijämäärään moneksi kuukaudeksi 40.000 – 50.000 välille. Vielä marraskuussakin oli lähes 40.000 kävijää. Nettisivuille tulee kampanjan ajaksi oma aloitussivu, josta kuluttajan on entistä nopeampaa päästä suoraan tuotteisiin ja jäsenyritysten omille sivuille.

TV-spotti 30 sekuntia

Tätä tarkoitusta varten olemme tuottaneet 30 sekunnin spotin. Spotti on tämän viestin liitteenä. Kun siis katsotte tulevaa spottia niin ajatusmallissa tulee lähteä siitä, että herätetään kuluttaja veneilyajatuksiin ja että heidät saadaan käymään Finnboatin nettisivujen kautta tutustumassa jäsenkunnan tuotteisiin. Tasapainoisella saaristokuvauksella tuodaan kesä keskelle talvea. Tässä vaiheessa ei tule katsoa sitä minkä merkkisiä tai tyyppisiä veneitä spotissa sattuu vilahtamaan.

Rahoitus ja tavoite

Olemme rahoitusmallissa ja toistojen määrässä lähteneet siitä, että kohderyhmämme katsoo televisiota vain ehdottomana huippuaikana eli prime-time aikana. Tämä tarkoittaa 18.30 – 22.30 välisenä aikana. Tuo on myös kaikkein kalleinta TV-aikaa. Spottimme tulee pyörimään Seiskan ja Kympin uutisten aikana, tulosruudussa, talousuutisissa, parhaissa leffoissa sekä urheiluohjelmissa ja myös aamuohjelmissa. Jos rahaa kertyy riittävästi niin siirrämme osan myös Neloselle. Käsityksemme mukaan vain prime-time aikaan tulee satsata. Kampanja on valtakunnallinen ja luonnollisesti rahoitusmallista riippuen tulemme tavoittamaan pääosan kohderyhmästämme (=ostokykyinen, uusille ajatuksille altis kuluttuja). Finnboat on kustantanut spotin tuottamisen (n. 5000,- EUR) ja on valmis laittamaan pesämunaksi 30.000,- EUR media-ajan oston. Tämä summa on kolminkertainen ensimmäiseen kampanjaan verrattuna. Tavoitteemme on tässä vaiheessa saada kasaan yhteensä noin EUR 70.000 – 80.000, jotta pääsemme ajamaan ainakin 30 – 40 spottia, jopa enemmän.
Kuten huomaatte tämä on suhteellisen kallista toimintaa, mutta kun pidämme aikojen suhteen riman riittävän korkealla niin kustannustehokkuus on huipussaan.

Mitä siis pyydämme

Pyydämme, että jokainen alan yritys näkee tässä huomattavan mahdollisuuden kasvattaa kiinnostusta veneilyä ja alan tuotteita kohtaan. Kun saamme massat liikkeelle tulee jokainen osa-alue hyötymään kampanjasta. Veneala ei juurikaan ole TV-mainonnassa näkynyt ja siksi nyt on korkea aika. Olemme tekemässä yhteistä panostusta, jonka tuloksista jokainen yritys pitkällä aikavälillä hyötyy. Olemme oheiseen vastauslomakkeeseen antaneet omat ajatuksemme siitä, mitä kunkin yrityksen panostus voisi olla liikevaihtojen suhteessa. Lisäksi siinä on kohta ”muu summa”. Kukin laittakoon oman mahdollisuutensa ja halunsa mukaan.

Lisäksi tarjolla on erikoisluokka, joka maksaa EUR 3000,-. Tällä summalla saa myös bannerin kampanjan (yhteensä noin 4 viikkoa) ajaksi Finnboatin avaussivulle, josta on suora linkki maksavan yrityksen sivulle. Muuten sivumme toimivat ensimmäisen kampanjan tapaan omalla avaussivulla ja helpolla linkillä tuotteisiin ja yritysten sivuille.

Meitä on yli 250 yritystä. Tämä on mahdollisuus näyttää sitä voimaa, joka järjestäytyneillä venealan ammattilaisilla on. Yhdessä saamme tämän aikaiseksi.

Pyydämme ystävällisesti palauttamaan liitteenä olevan vastauslomakkeen niinkin aikaisin kuin 15.12.2006

Alan puolesta etukäteen kiittäen

Jouko Huju

Suomi