Finnboat

Hyvät jäsenet,

Eräs maailman suosituimmista lehdistötapahtumista on jälleen ovella.

Finnboat Floating Show järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1972. Yli 30-vuotisen historiansa aikana se on vakiinnuttanut paikkansa venealan ammattilehtien keskuudessa tapahtumana, jossa kerta toisensa jälkeen esitellään mielenkiintoisia uutuuksia. Tapahtuma tunnetaan maailmalla kokonaisuutena, jossa järjestelyt toimivat, olosuhteet veneiden testaamiseen ovat huippuluokkaa ja jossa kaiken lisäksi on hauskaa.

Ketä kutsutaan

Finnboatille on vuosien saatossa kertynyt erittäin kattava kontaktipinta alan ammattitoimittajiin maailmalla. Mukaan tapahtumaan on perinteisesti kutsuttu kaikki päälehdet perinteisiltä markkina-alueiltamme. Joka vuosi olemme myös halunneet kutsua mukaan toimittajia sellaisilta alueilta, jotka kuuluvat Suomen Veneteollisuusyhdistyksen pidemmän tähtäyksen strategiaan. Floating Showssa 2006 toimittajia oli paikalla 59 kaikkiaan 21 maasta. Venevalmistajia oli mukana peräti 21 kpl 44 veneellä. Tämä oli kaikkien aikojen laajin Floating Show.

Mitä Floating Show -tapahtumalla saavutetaan

Esiintyminen lehdistössä on viennistä elävän teollisuutemme elinehto. Omat kontaktit kansainväliseen lehdistöön ovat ensiarvoisen tärkeitä. Kun joka toinen vuosi vahvistamme yhteisesti näitä kontakteja, on jokaisen yrityksen huomattavasti helpompi jatkaa ja kehittää omia lehdistösuhteitaan. Floating Showssa on toki myös kotimainen elementti.

Vuoden 2006 Floating Showsta on ilmestynyt kotimaisissa venelehdissä ja päivälehdissä reippaasti yli 20 sivua juttuja ja testejä. Kaikkiaan tähän päivämäärään mennessä yli 40 alan lehteä maailmalla on kirjoittanut noin 320 sivua juttuja ja testejä edellisestä tapahtumasta. Tapahtumaan jokaisen yrityksen tekemää investointia voi verrata vaikkapa muuttamalla em. sivut maksetun mainoksen muotoon. Esim. keskihinnalla 5000 Eur per sivu (joka on hyvin yleinen hinta Keski-Euroopassa alennuksineen) saadaan tulokseksi mainontaa yli 1,4 milj. eurolla. Ja aina täytyy muistaa, että arvostetun toimittajan tekemä (positiivinen) testi on monin kerroin arvokkaampi kuin oma maksettu mainos.

Floating Shown kokonaisinvestointi vuonna 2006 (siis varsinaiset järjestäjän tapahtumakustannukset) olivat noin 112.000 Eur, johon tukea saatiin KTM:ltä keskimäärin n. 50% Paljon parempaa kustannushyötyä on vaikea löytää.

Missä olemme vuonna 2008

Aikaisemmat osallistujat ovat selkeänä mielipiteenään valinneet tapahtuman pitopaikaksi Turun saariston. Tarkemmin tukikohtana tulee olemaan Nauvon kirkonkylä ja hotelli Strandbo, jossa voimme ainakin vieraillemme taata kunnolliset majoitusolosuhteet. Nauvossa on myös kunnollinen vierasvenesatama, josta voimme varata ja blokata itsellemme kunnolliset paikat osallistuville veneille. Lisäksi Nauvossa on myös tarjolla kunnolliset ravintolapalvelut. Myös koeajoreitit alkavat olla tuttuja pääosalle osallistujista ja tulemmekin käyttämään tuttuja miehistönvaihtopaikkoja kuten Gullkrona, Kasnäs, Airisto, Paraistenportti, Verkan, Korpoström jne.

Alustava aikataulu

La 7.6. toimittajat saapuvat, tutustuminen veneisiin, tervetuliaisillallinen
Su 8.6. aamiaisen jälkeen lähtö koepurjehduksille
Ma 9.6. testejä koko päivän, illanvietto
Ti 10.6. testejä, päätösillallinen
Ke 11.6. toimittajat lähtevät kotiin kukin oman aikataulunsa mukaan

Osallistumismaksut

Kansainvälinen lehdistötyö on aina ollut myös KTM:n suosimaa ja mikäli – niin kuin oletettavaa on – tukipolitiikka jatkuu vuonna 2008 edellisten vuosien kaltaisena (mitä siis emme varmuudella tiedä ennen kuin helmikuussa 2008), saamme keskimäärin saman tukimäärän kuin edellisellä kerralla.

Tapahtuman tarkat yrityskohtaiset kustannukset eivät myöskään tässä vaiheessa ole selvillä, mutta kertauksen vuoksi voidaan todeta vuoden 2006 tapahtuman toteutuneet kustannukset. Osallistumismaksut ovat riippuvaisia saapuvien toimittajien kokonaismäärästä ja luonnollisesti jonkin verran siitä, kuinka kaukaa he tulevat. Lopulliseen nettohintaan vaikuttaa toki myös osallistuvan yrityksen koko, veneiden määrä ja em. yrityksen KTM:n tukikelpoisuusprosentti.

Yrityskohtaiset bruttomääräiset (Mahdollista KTM-tukea ei ole laskettu hintoihin) osallistumismaksut olivat vuonna 2006 suuruusluokkina seuraavat:

1. Pienveneet ja tarvikkeet 750 – 1000 Eur (vain tuote-esittelyt satamassa, happy-hour jne)
2. Keskikokoiset yritykset 3000 – 7500 Eur
3. Suuret yritykset 10000 – 15000 Eur.

Summiin lisätään alv 22%. (varaamme oikeuden tarkistuksiin, summat ovat vain suuntaa antavia). Pelkkien tuote-esittelyjen kustannukset selviävät, kunhan mukana olevat yritykset päättävät osallistumisensa laajuuden. Lopullinen hinta määräytyy mukaan tulevien toimittajien ja veneiden/yritysten lukumäärän mukaan.

Osallistumismaksu sisältää tapahtuman järjestelyt, toimittajien matkat ja majoitukset ja kaikkien osallistujien ohjelmaan merkityt ruokailut. Se ei sisällä veneiden kuljetuksia, polttoainekuluja eikä yritysedustajien matka- ja majoituskuluja tai muita yrityskohtaisia kuluja.

Tässä vaiheessa olemme kiinnostuneita tietämään, oletteko lähdössä mukaan vuoden 2008 projektiin ja mitkä veneet (tässä vaiheessa sitoumuksetta) yrityksenne tulee esittelemään. Jotta saamme toimittajat kiinnostumaan tapahtumasta meidän tulee myös pystyä etukäteen kertomaan mitkä uutuudet he voivat testata.

Pyydämme ystävällisesti kiinnostuneita palauttamaan oheisen lomakkeen 23.1.2008 mennessä Finnboatiin.

Koska avaamme tapahtumaa ja toimittajia varten omat nettisivut lähiaikoina, pyydämme samalla lähettämään vene- ja tuotekuvat sähköisessä muodossa osoitteeseen info@finnboat.fi

Allekirjoittanut antaa mielellään lisätietoa tapahtumasta.

Terveisin,

Jouko Huju

Suomi