Finnboat

Hyvät jäsenet,

Tänään kerromme Suomen Veneteollisuusyhdistyksen projekteista.

1. Puheenjohtajat

Suomen Veneteollisuusyhdistyksen puheenjohtajana on vuoden alusta aloittanut toimitusjohtaja Samuli Hellemaa (Wallas-Marin Oy, 040 5842202, samuli.hellemaa@wallas.fi) ja johtokunta valitsi ensimmäisessä kokouksessaan varapuheenjohtajaksi toimitusjohtaja Ben Fagerströmin (Marino Oy, 040 5048122, ben.fagerstrom@marino.fi). Puheenjohtajat ottavat mielellään myös vastaan kehitysajatuksia ja keskustelevat alan näkymistä.

2. Kansainvälistyminen

Tänä vuonna suomalaiset veneet ovat olleet esillä yhteisesti jo Düsseldorfissa (1600 m2), parhaillaan Tukholmassa (3000 m2) ja ensi viikolla Oslossa (1700 m2). Nämä ovat suuria satsauksia. Tukholmassa erityisesti olemme saaneet melkoisen määrän myös mediajulkisuutta ja kuluttajat jaksavat ihmetellä maamme vahvaa teollisuutta. Syksyllä tarkoituksena on olla mukana kolmessa tapahtumassa: Hampurin Hanseboot, Southampton ja METS Amsterdamissa.

Lehdistöpuolella tapahtuu myös tänä vuonna. Pienveneiden oma Finnboat Small Boats Floating Show (perämoottoriveneet alle 7 m) on jälleen vuorossa. Odotamme noin 30 toimittajaa 10 maasta testaamaan uutuusveneitämme (36 venettä ja 9 yritystä) kesäkuussa Hattulan Tyrvännölle. Normaalisti saamme satoja sivuja testiraportteja näistä tapahtumista.

Venäjä on erityisen suunnittelun kohteena tällä hetkellä. Se on yksi harvoista kasvu-alueista ja koska maahantuojien keskuudessa siellä ei ole perinteitä tämän tyyppiseen yhteistyöhön, niin joudumme miettimään uusia lähestymiskulmia.

Kansainvälistymisprojektiemme määrää, kokoa ja suunnittelutyötä häiritsee tällä hetkellä Työ- ja elinkeinoministeriön yritysten yhteishankkeisiin myöntämien tukien voimakas vähentäminen.. Edellinen pudotus tapahtui pari vuotta sitten ja tänä vuonna valtion rahat ovat poikkeuksellisen tiukalla ja niiden saannin ennustettavuus on heikolla tasolla. Tästä huolimatta yritykset tekevät vahvaa yhteistyötä koska näkyvyyttä saadaan lisää ja esim. suurien pinta-alaostojen kautta saadaan melkoisia säästöjä aikaan.

Yhteishankkeiden hallinnoijista koostuva KV-Foorumi on koko viime vuoden lobannut vähenevien määrärahojen tasapuolisen jaon puolesta. Ministeriö kuitenkin tulee tänä vuonna painottamaan uusia markkina-alueita ja ”uusia innovatiivisia toimialoja”. KV-Foorumi tulee jo ensi viikolla lähestymään Eduskunnan talousvaliokuntaa, yksittäisiä kansanedustajia ja suurimpia toimialaliittoja (EK, Teknologiateollisuus, Suomen Yrittäjät), jotta keskustelu määrärahojen lisäämiseksi saadaan oikeissa paikoissa käyntiin. Tämä vuonna se tulee olemaan poikkeuksellisen haasteellista.

3. Markkinaselvitysmatkat

Yhdistys on vuosien mittaan järjestänyt matkoja kaikkialla maailmaan ja olemme viimeisen 15 vuoden aikana tutustuneet yli 150 venevalmistajan toimintaan. Vastavuoroisesti Suomessa on käynyt delegaatioita mm. Puolasta ja Norjasta. Näiltä matkoilta on tarttunut todella monta ideaa niin tuotteita kuin tuotantoa ja tuotantotekniikkaakin silmällä pitäen. Tämän vuoden syksyllä on tarkoitus järjestää matka USA:n Missourin alueelle, jossa valmistetaan erityisesti alumiiniveneitä.

4. Tekniikka ja ympäristöasiat

Finnboat ja VTT ovat jo vuodesta 1991 tehneet sopimuspohjaista yhteistyötä huviveneiden teknisen kehityksen seuraamisesta, osallistumisesta ICOMIAn (International Council of Marine Industry Associations, www.icomia.org) teknisen ja ympäristökomitean työhön ja sitä kautta eurooppalaisen lainsäädäntötyön valmisteluun. Icomian pääkonttori on Lontoossa (samassa talossa brittiläisen sisarjärjestömme British Marine Federationin kanssa) ja siellä työskentelee pääsääntöisesti 6 henkilöä.
Icomian Teknisessä Komiteassa ehkä kaikkein päällimmäisinä asiana juuri nyt on Huvivenedirektiivin muutos (siirtymäaika päättynee 2015). Suurin vaikutus on veneiden päivittämistarve uusimpien standardiversioiden mukaisiksi.
Teknisistä ja ympäristöasioista tullaan jatkossa tiedottamaan yhä tiiviimmin sekä Venetekniikkapäivien että erilaisten webinaarien muodossa. Nyt onkin tärkeää, että kaikki jäsenyritykset päivittävät meille sähköpostilistat teknisten henkilöiden osalta. Siis niiden joiden tulee saada tekniikka- ja ympäristöasioista postia. Laittakaa listalle mieluimmin enemmän kuin vähemmän nimiä.

Nämä päivitetyt listat pyydämme 1.4. mennessä Katja Simolalle (katja@finnboat.fi)

Lisätiedot: Markku Hentinen (markku.hentinen@vtt.fi) tai Jouko Huju

5. Kilpailukyky

Teollisuutemme kilpailukyvyn osatekijät ovat laajemman keskustelun kohteena ja kevään aikana tullaan eri kokoonpanoilla keskustelemaan laajasti siitä mihin kaikkeen voisimme myös yhteisesti vaikuttaa tai ainakin parantaa tiedon tasoa.

6. Tilastointi

Jatkamme edelleen venemyynnin tilastointia monella eri tasolla. Venerekisterin raakamateriaalista koostetaan joka kuukausi kokonaisluvut merkkikohtaisesti koko jäsenistölle. Lisäksi teemme tukkutoimitustilastot (valmistus, vienti,kotimaa) kuukausittain, veneviennin tullitilastojen yhteenveto kuukausittain. Lisäksi alan muilta sektoreilta teemme kymmenkunta erilaista myyntitilastoa.

7. Venealan Työnantajat ry

Teollisuus on tiiviissä yhteistyössä ja seuraa Venealan Työnantajat ry:n toimintaa.

8. Suomen Purjehdus ja Veneily ry

Jouko Huju on kutsuttu asiantuntijajäseneksi Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n matkavenejaokseen. Heidän kanssaan on jo käynnistetty keskustelu jäsenseurojen ja paikallisten venealan toimijoiden yhteisestä ”Viihdy Vesillä Veneillen”- päivästä. Yksinkertaisuudessaan tarkoituksena on saada ei-veneileviä ihmisiä tulemaan pursiseuroille ja siellä koeajamaan kauppiaiden veneitä. Olemme parhaillaan konseptin kehittämisvaiheessa ja tarkoituksena olisi saada ensimmäiset tapahtumat jo ensi kesänä ja sen jälkeen prosessin pitäisi levitä kaikkialle Suomeen ja toimia jatkuvana kerran vuodessa tapahtuvana. Tästä kerromme lisää lähiviikkoina.

Open Wave-tutkimushankkeemme (lähetetty jäsenistölle aikaisemmin) eräs tärkeä johtopäätös veneilynedistämisessä erityisesti ei-vielä-veneilijöille onkin juuri heidän saamisensa kerran kokeilemaan veneilyä.

Kuten muissakin yhdistyksissä kuulemme mielellämme jäsenkunnan ajatuksia ja tarpeita toiminnan suuntaamiseksi.

Parhain terveisin

Jouko Huju

Suomi