Finnboat

Arvoisat jäsenet,

1. Helsingin Uiva Venenäyttely

Tämä tapahtuma alkoi aikanaan vuonna 1978 Helsingin Sirpalesaaressa ja siirtyi NJK:n Valkosaaren kautta HSK:lle Lauttasaareen vuonna 1998. Tulossa on siis 18. kerta kun tapahtuma järjestetään HSK:lla. Olemme tehneet paljon työtä niin HSK:n, Helsingin kaupungin kuin näytteilleasettajienkin kanssa tapahtuman kehittämiseksi jäsenkuntaa ja kuluttajia oikealla tavalla palvelevaksi aidoksi venealan tapahtumaksi. Iloksemme voimme todeta, että jatkoneuvottelut HSK:n kanssa on nyt saatu päätökseen ja tapahtuma järjestetään HSK:n ja Finnboatin yhteistyönä uuden sopimuksen myötä vuosittain aina vuoteen 2019 saakka. Oy Volvo Auto Ab jatkaa myös tapahtuman yhteistyökumppanina ainakin vuoteen 2018. Helsingin Kansainvälisten Venemessujen järjestämisestä yhteistyössä Suomen Messujen kanssa on sovittu aina vuoteen 2021 saakka.

2. Venerekisteri

Venerekisterin tiedot ja siitä jalostetut erilaiset tilastot ovat olleet tärkeä tietolähde alan kehittymisestä. Aina siitä lähtien kun siirto maistraateista Trafiin tapahtui 1.8.2014, on tilastoissa ollut jatkuvasti ongelmia. On ilmeistä, että järjestelmä antaa liikaa vapautta täyttäjälle ja näin ollen uusrekisteröinnit ja ensirekisteröinnit ovat menneet sekaisin. 1.8.2014 – 31.12.2014 Trafin tilasto näyttää, että ensirekisteröintejä olisi tehty yli 1000 kpl. Edellisinä vuosina vastaavat luvut ovat olleet 500 – 600 kpl. Samalla tukkutoimitustilastot näyttivät 5 %:n laskua tuolle ajanjaksolle, joten virhe on suhteellisen suuri. Alan melko laaja työryhmä tekee jatkuvasti työtä, jotta nuo virheet saadaan korjattua Trafin järjestelmissä. Viimeisin palaute on annettu heille 27.4. ja olemme siinä edellyttäneet mm. sitä, että tilastot korjataan taantuvasti. Lista muista rekisteröintiin liittyvistä korjaustarpeista oli myös melkoisen pitkä. Näin ollen emme myöskään voi antaa teille analyysia markkinoiden kehittymisestä ainakaan aivan vielä. Teemme yhteenvedon heti kun tilanne korjaantuu. Saamme kuitenkin toukokuussa ajatuksia tukkutoimitusten ensimmäisestä kvartaalista.

3. www.suomiveneilee.fi

Aivan kaikki jäsenet eivät vielä ole käyneet täyttämässä omia veneitään/tuotteitaan sivuille. Jos olette kadottaneet salasananne tai tarvitsette teknistä opastusta, niin ottakaa yhteyttä mirva@finnboat.fi. Sivuston mainonta alkaa taas venelehdissä toukokuun numeroissa. Samalla pyytäisin, että mikäli jäsenistöllä on YouTube-videoita, jotka jotenkin yleisimmin liittyvät veneilyyn niin niitä voitaisiin laittaa Vinkkejä Veneilyyn-osioon. Tarkoituksena on myös kevään aikana liittää sivustoon omat Facebook sivut, jotka antavat jäsenyrityksille mahdollisuuden laittaa omia tiedotteitaan ja vene-esittelyjä myös mukaan.

4. Kuntokartoitus

Kuntokartoittajia on koulutettu nyt 83 kpl ja viimeisin kurssi pidettiin 27.4. Tampereen TAKK.ssa. Osallistujia oli kaikkiaan 13 henkilöä. Kuntokartoituksia on edelleen tehty vain joitakin kymmeniä. Olemme aloittaneet mainonnan nettivene.com:ssa ja toukokuun venelehtiin tulee myös ilmoitukset. Teemana on: Kuntokartoitettu vene on turvallisempi ostaa ja helpompi myydä. On tärkeää, että kaikki kuntokartoittajat ja heidän edustamansa yritykset aktiiviset myös itse myisivät kuntokartoitusta aina kun veneitä tuodaan huoltoon myös omiin vaihtoveneisiinsä. Kuntokartoituslinkit saadaan myös mm. Pidä Saaristo Siistinä, Meripelastuseuran ja toivon mukaan myös SPV:n sivuille. Aloitamme myös keskustelut Suomen Purjehdus ja Veneilyn kanssa yhteistyöstä (vähintään runkokatsastuksen osalta) Kuntokartoittamisesta.

5. Finnboatin Tekninen Foorumi

Seuraava Tekniikkapäivä tullaan järjestämään keskiviikkona 28.10.2015 VTT:llä Otaniemessä. Tämä on alun perin veneteollisuudelle tarkoitettu koulutuspäivä mutta sopii hyvin ja on tärkeä myös muulle jäsenkunnalle. Siellä tullaan mm. avaamaan huvivenedirektiiviin liittyvät standardit ja kertomaan mitkä ovat oikeasti tärkeitä ja mikä vaikuttaa mihinkin. Aiheina ovat myös IoT eli Internet of Things. Tämä suhteellisen uusi käsite hahmottaa lähinnä sitä mihin langaton laitteiden kontrollointi on menossa. Kokonaisuus tulee veneisiin väistämättä melko pian. Puhumme myös 3D-printingistä ja käymme VTT:n laboratoriossa kokeilemassa mitä tämä konsepti voi tuoda tullessaan venealalle. Palaamme yksityiskohtiin myöhemmin.

Terveisin

Jouko Huju

Suomi