Finnboat

USA:n hallinnon asettamien alumiini- teräs- ja Kiinan tuontitullien lisäksi kansainväliseen kaupankäyntiin vaikuttavat EU:n asettamat vastapakotteet. Pakotteet koskevat useita venealan tuotteita ja niiden tuontia EU:n alueelle USA:sta 22.6.2018 alkaen.

25% tulli koskee seuraavia tuotteita:

◦89039110 Sea-going sailboats and yachts, with or without auxiliary motor, for pleasure or sports
◦89039190 Sailboats and yachts, with or without auxiliary motor, for pleasure or sports (excl. seagoing vessels)
◦89039210 Sea-going motor boats and motor yachts, for pleasure or sports (other than outboard motor boats)
◦89039291 Motor boats for pleasure or sports, of a length <= 7,5 m (other than outboard motor boats)
◦89039299 Motor boats for pleasure or sports, of a length > 7,5 m (other than outboard motor boats and excl. seagoing motor boats)
◦89039910 Vessels for pleasure or sports, rowing boats and canoes, of a weight <= 100 kg each (excl. motor boats powered other than by outboard motors, sailboats with or without auxiliary motor and inflatable boats)
◦89039991 Vessels for pleasure or sports, rowing boats and canoes, of a weight > 100 kg, of a length <= 7,5 m (excl. motor boats powered other than by outboard motors, sailboats with or without auxiliary motor and inflatable boats)
◦89039999 Vessels for pleasure or sports , rowing boats and canoes, of a weight > 100 kg, of a length > 7,5 m (excl. motor boats and motor yachts powered other than by outboard motors, sailboats and yachts with or without auxiliary motor and inflatable boats)

Kansainvälinen veneala on lähestynyt USA:n ja EU:n päättäjiä usealla rintamalla ja viestimme on saavuttanut päättäjät, mutta vielä on epävarmaa saadaanko sillä myös muutos aikaiseksi. Tapasin ennen juhannusta USA:n Helsingin suurlähetystössä kaupallisen ja poliittisen edustuston korkeita virkamiehiä ja viestini oli yksinkertaisuudessaan tämä:

Suomen ja koko maailman veneala on äärimmäisen huolestunut nyt alkaneesta kauppasodasta. Ala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä suoraan ja Suomessa valmistetuista tuotteista menee yli 70% vientiin, joten kansainvälinen kauppa on alan yrityksille elinehto. Venealan työnantajat ovat pääosin pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka työllistävät erityisesti pienillä paikkakunnilla, missä työpaikkojen korvaaminen ei ole helppoa. Nämä työpaikat ovat vaarassa, jos kauppasota eskaloituu.

Veneala työllistää USA:ssa ja Euroopassa lähes miljoona henkeä ja kauppasota iskee alaan erittäin pahasti. Alumiini on yksi veneiden pääraaka-aineista ja alumiinin kallistuminen tuo välittömiä vaikeuksia kaikille alumiiniveneiden valmistajille niin Suomessa kuin maailmallakin. Tuontitoimintaa harjoittavat yritykset joutuvat nyt peruuttamaan tilauksensa USA:sta, koska kilpailu asiakkaista on kovaa ja tullien kustannusvaikutusta on erittäin vaikea siirtää eteenpäin kuluttajien maksettavaksi.

Tätä viestiä olen vienyt myös Suomessa ministereille ja kansanedustajille. Kannustan kaikkia, joilla on vähänkään suhteita Arkadianmäelle, tekemään saman. Kontaktoimalla ja yhtenäisellä viestillä voimme vaikuttaa.

Toivotan hyvää kesää ja kesälomia maailmanpoliitiikan omituisuuksista huolimatta!

Jarkko Pajusalo

Suomi