Finnboat

Matti Lattu ja septit.net -sivusto valittiin Vuoden Veneilyteoksi 2022. Mitä sivustolle kuuluu syksyllä 2023 ja oliko tunnustuksella vaikutusta toimintaan?

Matti Lattu istuu kahvilan pöytään lokakuisena harmaana päivänä Helsingissä. Päivätöihin tulee miellyttävä tauko ja on aika puhua hetki imutyhjennyksestä. Septikommodoriksi itseään leikkisästi tituleeraava Lattu puhuu mielellään aiheesta ja on oppinut tietämään siitä myös paljon. Septit.net -sivusto on Latun harrastus, joka alkoi vähemmän yllättäen omasta huomiosta, kun septitankki poreili täytenä. Sivuston taustalla on motiivi auttaa veneilijöitä informaation avulla. Samalla Lattu haluaa motivoida veneilijöitä jakamaan tietoa toimivista ja toimimattomista asemista sivuston kautta. Lähipiirissä projektia kutsutaan kakkaprojektiksi ja sitä se onkin. Ilman toimivaa tyhjennysverkostoa veneilijät olisivat haisevan ongelman edessä.

Sivuston kartalta löytyy noin 300 asemaa. Sivuston käyttäjämäärä on tuplaantunut vuodentakaiseen verrattuna. Määrä on hyvä, mutta ei se täysin Lattua vielä tyydytä. Raportteja osalta asemista tulee reilusti, mutta osalta ei ollenkaan.
”Tiedon jakaminen on muita käyttäjiä ajatellen äärimmäisen tärkeää”, Lattu muistuttaa.

Raportin jättäminen palvelee nimenomaan toista veneilijää, joka mahdollisesti juuri etsii kartalta tyhjennysasemaa. Kartalle on ilmestynyt myös keltaisia merkkejä. Espoon kaupunki on pilotoinut vuoden 2023 ajan järjestelyä, jossa raportti menee suoraan myös aseman ylläpitäjälle. Se on ollut toimiva ratkaisu ja Lattu toivookin ratkaisumallin saamista laajempaan käyttöön. Espoossa loppukäyttäjän helpottamiseksi aseman kylkeen on laitettu myös qr -koodi, josta pääsee raportin suoraan jättämään.

Septiaseman toimimattomuus on ainakin veneilijöiden suosimien keskusteluryhmien perusteella haiseva haaste, joka vetää mielen mutruun. Lattu on tiedostanut, että Suomessa veneilykausi on lyhyt ja intensiivinen. Samana ajankohtana myös huoltohenkilöstön saatavuus on heikkoa. Vaikka satamayrittäjä ei olisikaan vastuussa septiasemasta, on sen toimimattomuus miinus kokonaisuudelle ja mielipaha purkautuu koko satamaa kohtaan. Jokaisen etu on saada tieto rikkoutuneesta asemasta kulkemaan oikealle taholle nopeasti ilman välikäsiä.
”Ensi kaudella tyhjennysasemien ylläpitäjät voivat pientä maksua vastaan saada vikaraportit suoraan sähköpostiinsa ja kertoa veneilijöille huoltotoimista”, Lattu lupaa.

Pidemmällä aikavälillä Lattu näkee mahdolliseksi, että asemien tiedot olisivat suoraan nähtävillä plotterista, jolloin niitä ei tarvitsisi etsiä saariston ajoittain heikoilla verkoilla toisella laitteella. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan sivuston kehitysaskeleita.

Vuoden Veneilyteko -tunnustus tuli Latulle täysin pimeästä kulmasta. Se oli erittäin mieluisa yllätys ja Lattu näkee hienona sen, että myös pienet projektit voivat olla tunnustuksen arvoisia. Vaikka tunnustus ei räjäyttänyt septit.net -sivustoa kävijämäärän kasvulla, on siitä ollut hyötyä uusissa keskustelunavauksissa ja yhteistöiden rakentamisessa.
”Keskustelut on ollut helppo avata kertomalla, että projekti on saanut tällaisen tunnustuksen. Se on antanut heti vakuuttavamman vaikutelman”, Lattu kertoo tapahtumista kuluneen vuoden ajalta.

Mutta kuka saakaan vuoden 2023 tunnustuksen? Siihen juuri sinä voit vaikuttaa. Vuoden Veneilyteko -palkinto myönnetään vuosittain henkilölle, yhdistykselle, yritykselle, asialle tai tapahtumalle, joka kannustaa vesilläliikkujia hyvään veneilykulttuuriin ja sujuvaan yhteispeliin, parantaa veneilyturvallisuutta sekä edistää veneilyharrastusta. Tunnustus on myönnetty vuodesta 2004 alkaen ja sen myöntää Veneilytoimittajat ry.

Vuoden Veneilyteko 2023 ehdotuksia voi antaa 31.12.2023 saakka. Ehdotukset perusteluineen voi lähettää info@veneilytoimittajat.fi. Tunnustuksen saaja julkistetaan Vene Båt 2024 messuilla. Voittaneen ehdotuksen tekijä pääsee mukaan Veneilytoimittajat ry:n seminaarimatkalle Tukholman venemessuille maaliskuussa 2024.

Teksti:
Jussi Evinsalo
Veneilytoimittajat Ry

Lisätietoja:
https://septit.net

Vuoden Veneilyteko

Suomi