Finnboat

Finnboat ottaa nyt aimo harppauksen sosiaalisen median maailmaan. Tavoitteena on lisätä veneilyn kiinnostavuutta ja sitä kautta kauppaa, jakaa tietoa, herättää keskustelua ja innostaa uusia ihmisiä veneilyn pariin.

Käytössämme on tässä vaiheessa kolme sosiaalisen median kanavaa: Facebook, Twitter ja Instagram. Tilien osoitteet näet tästä:

http://www.facebook.com/suomiveneilee.fi
http://www.twitter.com/FinnboatFi (käyttäjänimi suomiveneilee.fi)
http://www.instagram.com/suomiveneilee.fi

Suomiveneilee.fi-facebook-sivustolla on aktivoiduttu ja tykkääjien määrä onkin jo hyvässä kasvussa. Twitter-tilillä on otettu ensiaskeleet ja sielläkin on jo ensimmäiset sata seuraajaa kasassa. Instagramissa tullaan aktivoitumaan lähiaikoina ja sitä on tarkoitus hyödyntää etenkin Vene 16 Båt -näyttelyssä tapahtumaseurantakanavana.

Nyt on tärkeää saada myös jäsenkunta mahdollisimman kattavasti mukaan osallistumaan. Twitter- ja Instagram-tilejä ylläpidetään Finnboatin toimesta, mutta Facebookin Suomiveneilee.fi-tilille annetaan käyttöoikeudet myös jäsenille. Pyydä käyttöoikeudet Mirvalta (mirva@finnboat.fi).

Pikaohjeet ohessa:

Facebook

1. Mikäli yritykselläsi / brändilläsi / sinulla ei ole Facebook-tiliä, perusta se NYT. http://www.facebook.com Ohjeet: http://www.facebook.com/help/345121355559712

2. Tykkää Suomiveneilee.fi – tilistä, pyydä myös koko henkilökuntasi tykkäämään sivusta ja kutsu lisäksi veneilystä kiinnostuneet fb-kaverisi tykkääjiksi.

3. Osallistu keskusteluun. Tykkää ja jaa sivun julkaisuja.

4. Julkaise yrityksesi/brändisi uutisia sivulla, mutta vältä puhdasta mainostamista. Esim. tuoteuutuustiedot ja tapahtumatiedot ovat tervetulleita. Kun julkaiset postauksen suomiveneilee.fi:n nimissä, lisää postauksen loppuun allekirjoitus (Etunimi/Yritys), jotta nähdään, kuka postauksen on tehnyt. Kun postaat Suomiveneilee.fi-tilinä, tarkista (valitse nuolesta), että postauksen oikeassa ylänurkassa on Suomiveneilee.fi-profiilikuva, muuten postaus menee ”vieraspostauksena” oman tilisi nimissä, eikä näy uutisvirrassa.

5. Kun olet julkaissut postauksen, muista seurata sitä ja vastata, jos joku kyselee lisätietoja tai muuten lähtee keskustelemaan asiasta. Varaudu siihen, että negatiivistakin palautetta saattaa tulla. Jos negatiivinen palaute annetaan asiallisesti, siihen tulee vastata asiallisesti. Negatiivisen palautteen poistaminen tulee olla äärimmäinen keino, johon ei kannata heppoisesti ryhtyä. Poistaminen voi johtaa entistä pahempaan kritiikkiin. Täysin asiattomat kommentit voi luonnollisesti poistaa.

6. Pyri pitämään postaus alle 250 merkissä. Jos postaat esimerkiksi tuoteuutisen nettisivultasi, on hyvä tapa laittaa itse postaukseen lyhyt info ja lisätä mukaan linkki, jolloin saat käyttäjän lukemaan loput omalta nettisivultasi. Muista kuvat!

7. Voit myös jakaa suomiveneilee.fi-sivulle oman fb-sivusi postauksia.

8. Sivustolle pyritään laittamaan vähintään yksi postaus päivässä, venemessujen aikana enemmänkin. Liika ”spämmääminen” saattaa karkottaa tykkääjät, joten jos huomaat postatessasi, että sivulla on jo useita julkaisuja samalla päivällä, julkaise postauksesi myöhemmin.

Twitter:

1. Jos sinulla ja/tai yritykselläsi ei ole Twitter-tiliä, perusta se NYT. http://www.twitter.com Ohjeet: http://nytjahuomenna.com/2013/09/27/twitterin-peruskurssi/

2. Seuraa suomiveneilee.fi-tiliä ja toimialan henkilöiden, median & yritysten tilejä.

3. Osallistu keskusteluun, tykkää ja retweettaa venealan asioista.

4. Twitterissä on tärkeää käyttää aihetunnisteita eli hashtageja: kun postaat twiitin, lisää siihen ”risuaita” ja teksti: #veneet #veneily #venemessut #finnboat tilanteen mukaan. Näillä samoilla hasthtageilla löydämme myös toistemme julkaisut hakutoiminnon avulla, jolloin niitä on helppo jakaa ja kommentoida.

Instagram:

1. Jos yritykselläsi ei vielä ole Instagram-tiliä, perusta se NYT. Instagram on mobiili-applikaatio, ja tilin voi avata ainoastaan mobiilikäyttöliittymästä. Ohjeet: https://www.facebook.com/help/instagram/155940534568753

2. Seuraa suomiveneilee.fi-tiliä ja toimialan henkilöiden, median & yritysten tilejä.

3. Jaa kuvia, tykkää, kommentoi ja keskustele. Instagramista voit jakaa kuvan myös suoraan Facebookiin. Myös twitteriin voit ohjata linkin suoraan instagramista (tulee siis twitteriin linkkinä, eikä kuvana, siksi suositellaan kuvan laittamista suoraan twitteriin – harva viitsii avata linkkejä).

4. Myös instagramissa on tärkeää käyttää aihetunnisteita eli hashtageja: kun postaat kuvan, lisää siihen #veneet #veneily #venemessut tilanteen mukaan. Näillä samoilla hasthtageilla löydämme myös toistemme julkaisut hakutoiminnon avulla, jolloin niitä on helppo jakaa ja kommentoida.

Suomiveneilee.fi-verkkosivuille avataan ennen venemessuja paikat uutisille ja blogeille. Sivustoa ylläpidetään Finnboatin toimesta. Muista siis lähettää lehdistötiedotteesi myös Finnboatille osoitteeseen mirva@finnboat.fi, niin lisäämme ne uutisiin. Blogikirjoituksia toivomme myös jäsenistöltä, eli jos kirjoittaminen luonnistuu, ota yhteyttä.

Blogeja ja uutisia tullaan myös aktiivisesti jakamaan sosiaalisen median kanavissa. Jaa sinäkin!

Jos sinulla on kysyttävää tilien avauksista tms. käytännön asioista, näissä neuvoo tämän viikon ajan Tuija Soikkeli, puh. 050 502 3552 soikkelituija@gmail.com.

Terveisin
Jouko
Twitter: @joukohuju

Svenska