Finnboat

Tapahtuman toimeksiantajan Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju on tyytyväinen tapahtumaan. ”Venemessujen kävijämäärän kasvu viime vuotisesta 4000 kävijällä on selvä merkki siitä, että kiinnostus veneilyyn on kasvussa. Venekauppakin tulee kääntymään kasvusuuntaan,” uskoo Huju. ” Kasvua ennustavat näytteilleasettajilta saadut palautteet ja viestit siitä, että veneitä on myyty messuilla selvästi entistä enemmän.”

Vene 15 Båt -messuihin tutustui kymmenen päivän aikana Messukeskuksessa 73 000 messukävijää. TNS Gallupin kävijätutkimuksen mukaan kävijöistä 92 % oli tyytyväisiä messujen tarjontaan. Erityisesti messuilla kävijöitä kiinnostivat moottoriveneet (64%) sekä veneilytarvikkeet ja -varusteet (52 %). Tänä vuonna oltiin entistä kiinnostuneempia sukeltamisesta (12 %) ja kalastuksesta (29 %). Kiinnostus sukeltamista kohtaan tuplaantui ja kalastuskiinnostus kasvoi puolella.

Tyytyväisiä kauppiaita

TNS Gallupin kävijätutkimuksen mukaan kävijöistä 64 % oli kiinnostunut moottoriveneistä ja 29 % purjeveneistä. Kiinnostus veneitä kohtaan oli kasvanut viime vuodesta huomattavasti – moottoriveneissä 9 % ja purjeveneissä 6 %.

Messujen purjevene -tunnustuksen saaneen Arcona 380Z -purjeveneen edustaja oli tyytyväinen venemessuihin. ”Olemme sopineet messujen aikana peräti 155 koeajoa”, kertoo Oy Hallberg Yachts Ab:n toimitusjohtaja Christian Hallberg. Kiinnostusta ekologiseen sähkömoottorilliseen purjeveneeseen on ollut paljon. ”On hienoa, että vihreät arvot nousevat näin hyvin esille. Venemessut on ylittänyt odotukset kirkkaasti.” Oy Hallberg Yachts Ab on saanut Arconan edustuksen joulukuussa 2014.

Myös moottoriveneistä on tehty hyvin kauppaa. ”Viime vuoteen verrattuna olemme myyneet veneitä neljänneksen enemmän,” kertoo toimitusjohtaja Markku Hämäläinen Oy Brandt Ab:lta. ”Venemalleista riippumatta messuilla ollaan oltu kiinnostuneita astetta isommista veneistä kuin aikaisemmin. Erityisesti uutuudet kiinnostavat ostajia.” Brandt esitteli messuilla mm. AMT, Delta, Faster, Nordstar, Silver, Terhi ja XO-veneitä.

Kävijöistä 31 % oli kiinnostunut veneilyvaatteista ja -kengistä, ne kiinnostivat tuplasti enemmän kuin viime vuonna. Tämä näkyi myös kaupassa. Messukävijät ovat laatutietoisia ja etsivät messuilta varusteita, jotka kestävät sitten pidempään. ”Kauppaa on tehty tänä vuonna entistä enemmän. Myynti on ollut tänä vuonna osastolla 30-40 % parempi kuin vuosi sitten”, kertoo Six-Cap Oy:n toimitusjohtaja Bo Warelius, joka edusti messuilla Quba, Musto ja Stormforce-tuotteita.

Pohjois-Euroopan suurin ja johtava veneilytapahtuma

Messukeskus järjestää vuosittain Vene Båt -messut Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta. Venemessut järjestettiin nyt 46. kertaa. Messuihin osallistui 384 näytteilleasettajaa ja näyttelypinta-alaa oli käytössä 24 160 m2. Tapahtuman pääyhteistyökumppani on Volvo Car Finland Oy Ab. Seuraavan kerran Vene 16 Båt -messut järjestetään 12. – 21.2.2016 Messukeskuksessa Helsingissä. www.venemessut.fi #venemessut

TNS Gallup haastatteli venemessujen aikana 300 messukävijää.

Kuvia tapahtumasta http://mediabank.messukeskus.com

Lisätietoja: tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com

Suomi