Helsingfors internationella båtmässa, som årligen arrangeras i februari, är utan tvekan landets mest omfattande och samtidigt viktigaste översikt över säsongens kommande utbud. Mässan lockar omkring 70 000 besökare till hallarna. Som ett årligt evenemang är det därmed en av de största utställningarna som ordnas i Mässcentrum i Helsingfors.
Evenemanget Vene Båt arrangeras av Mässcentrum i Helsingfors på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. Evenemanget fyller alla hallar i Mässcentrum och presenterar årligen nästan 600 båtar i sju hallar. På båtmässan finns naturligtvis också motorer och tillbehör samt ett stort antal sidoevenemang och seminarier.
Vene 26 Båt arrangeras i Helsingfors Mässcentrum 6.-15.2.2026. Mer information www.venemessut.fi #venemessut
Särskilt inom handeln med större båtar och hösttillbehör har Helsingfors flytande båtutställning hittat en stark stödgrupp. Evenemanget, som har organiserats sedan 1978, har nästan kontinuerligt ökat sitt besökarantal och är idag Nordens största flytande båtutställning. År 2024 visades totalt nästan 300 båtar och 2800 m² landutställningsytor, och över 10 000 besökare bekantade sig med utställningen.
Helsingfors Flytande Båtutställning arrangeras av Finnboat i samarbete med Helsingfors Segelklubb rf. Uiva 2025 Flytande arrangeras 14.-17.8.2025.
År 2020 besöktes utställningen totalt av 10 486 mässgäster. År 2020 presenterades på utställningen totalt över 250 båtar och landmontrarna täckte en areal på drygt 2757 m2. Finnboats medlemmar erhåller en 25 % rabatt på platshyran.
Helsingfors Flytande Båtutställning arrangeras av Finnboat med Helsingfors Segelklubb rf som samarbetspartner.
Till Finnboats och Finlands Båtindustriförenings viktigaste uppgifter hör utvecklingen av exportverksamheten. Inom Industriföreningen verkar exportledningsgruppen som årligen definierar vilka gemensamma projekt som genomförs. Huvudsakligen uppträden man tillsammans på internationella båtmässor. Fråga mera info från info@finnboat.fi
Utöver mässdeltagandet producerar man gemensamma publikationer, förverkligar samannonsering och stöder uppgörandet av företagens internationella Internet-sidor etc. Företagen gör också gemensamma marknadsundersökningsresor till olika länder.